Du ska släppa en ny rollspelsprodukt och självklart göra en Kickstarter (finns det andra sätt att producera rollspelsgrejer egentligen?). Här får du ett värdefullt tips: gör boken mindre. Fokusera på att göra kärntexten lysande, inte att dölja dess tillkortakommanden med distraherande bling-bling.
Jag bryter ned och exemplifierar:
1k - Ingen box. För allt i världen ingen box! Det är så det börjar...
50k - Stryk alla sidor med namn på folk som pledgat olika nivåer. Konsumenter är inga hjältar.
100k - Ta bort kortleken, alla unika markörer och den signerade illustrationen. Ja, bort!
150k - Lyft bort alla sidor med utrustningslistor. Särskilt de "roliga".
200k - Kapa 50% av alla yrken, klasser och färdigheter. Ingen använder dem ändå.
250k - Skrota alla "frivilliga" avancerade stridsregler. Bonus, spelet blir spelbart!
300k - Minimera världsbeskrivningen till högst 5 (fem) sidor. Döda inte kreativiteten.
350k - Byt ut alla "han/hon" mot "hen". Det är 2018.
400k - Kassera alla vapenillustrationer. Du är inte 13 längre. Inte köparen heller.
450k - Får du mer pengar än så här, spendera allt på fler fenomenala inkluderande illustrationer.
Riktlinjer.
Tärningar och kartor är alltid ok. Välskrivna icke-rälsade äventyr likaså men allra helst kompletterat med utförliga instruktioner hur man gör egna äventyr.