söndag 5 augusti 2018

Det är inte du, setting, det är jag


Varmaste sommaren på 260 år och jag tänkte ranta lite om miljö. Tolkat i rollspelstermer blir det setting. Jag har problem med setting. Ganska många faktiskt. Det är lite märkligt, för egentligen spelar setting inte så stor roll för mig. 

Eller jo, så här. Jag väljer aldrig spel baserat på setting. Jag läser nästan aldrig världsbeskrivningarna i grundböcker och köper definitivt aldrig såna supplement. Ändå påverkar setting tydligen väldigt mycket. Jag har till exempel märkt att jag väljer bort spel vars setting jag inte gillar alls. Jag skulle till exempel aldrig kunna läsa spel som Hillfolk, Järn eller Fornsaga. Och det bara baserat på setting. Inte på hur spelen är i övrigt. 

Jag hatar culture gaming och spel som Eon går fett bort. Jag ser det som en tröskel för spel. Elitism. Man måste läsa hyllmeter av kanon samt dokumentera och minnas massor. Att man måste kunna eller veta massa saker för att spela är trams. Sen går det rakt emot min rollspelsfilosofi att man som spelare och spelledare hindras improvisera saker för att det krockar med Hur Det Är. Rysningar.

Visst. Det finns hack. Man kan kombinera. Men det här är en rant.

Många spel har tilltalande mekanik men settingen lockar inte alls. Polaris, Feng Shui, Svart av kval, vit av lust, The Mountain Witch, Apocalypse World (vet att det finns PbtA med tusen settings men ändå) och Dogs in the Vineyard. Såna spel klarar jag av, särskilt om jag ser att man kan skapa grymma berättelser och att spelen skulle kunna gå att hacka till. 

Andra spel som har tilltalande setting har istället bottentråkiga (ofta tråkiga/omfattande /BRP-) regler som Trudvang, Symbaroum, Call of Cthulhu, Coriolis, Star Wars, Tolkienrollspel, Kult, Numenera. De här spelen skulle jag kunna spela men aldrig läsa eller spelleda. Hade gärna sjunkit ned i dessa spelvärldar men BARA OM jag tillåts improvisera. Om jag möts av: "Nej, det går inte/får du inte/finns inte" etc. dör engagemanget. 

Spel som kombinerar både nice regler och trevlig setting är till exempel The Shab-al-Hiri Roach, Lovecraftesque, Cthulhu Dark, Montsegur 1244 och Soth.

Jag är såklart överförtjust i spel där spelgruppen själv väljer eller skapar spelvärlden (men gärna med stöd från spelet) som Fiasco, Dread, Primetime Adventures, My Life With Master, Archipelago och Follow.