onsdag 25 april 2018

Världens bästa actual play-podd

Allt tyckande är subjektivt. Det kan inte finnas något som är bäst!

Jo.

Eftersom att jag är en gubbe finns det en överhängande risk att det jag skriver här på bloggen kommer att vara gubbigt. Att jag kommer att gnälla och sura. Det är en av livets ofrånkomligheter. Så för att inte tappa alla er tappra få som läser tänkte jag börja med något så sällsynt som en hyllning. Som den eviga kritikern jag är kommer det självklart inte vara en ensidig hyllning men jag sparar mina reservationer till slutet.

Jag vill hävda att actual play (AP) fortfarande är en relativt ny företeelse. Det finns inte en särskilt stor marknad. Inga stora pengar kan göras förutom för några (oförklarligt) stora giganter. De allra flesta poddar görs av glada amatörer som spelar in sina spelsessioner. Det är fantastiskt. Tänk att börja rollspela idag och direkt kunna lyssna på hur det går till att faktiskt spela. Höra massor av olika spel. På olika språk. Det sänker tröskeln avsevärt och underlättar förhoppningsvis för många att börja.

Jag konsumerar AP som jag konsumerar all annan media. Jag är en trött småbarnsförälder som varken har tid eller ork att ha större överseende. Jag måste prioritera och gallra hårt. Välja godbitarna med omsorg. Det jag lyssnar på måste ha den där sällsynta egenskapen som ytterst få AP har: det ska vara underhållande för fler än medlemmarna i spelgruppen själva. 

Jag har testat en väldig massa olika AP. Jag har lyssnat på människor jag gillar och människor jag ogillar. Jag har lyssnat där det spelas spel jag gillar och spel jag ogillar. Jag har lyssnat på AP där de spelar på sätt jag gillar och sätt jag ogillar. Jag har testat mig igenom massor. 

Man spelar rollspel för att det är kul. Det är därför man håller på. Är det inte kul gör man fel eller slutar. Många spelar med människor de känt länge och har precis som i alla andra sociala grupper utvecklat ett särskilt sätt att kommunicera. Det bygger på relationer och gemensamma erfarenheter som format språk, humor och mycket är outtalat. Det är internt. Så länge hobbyn är lika relativt liten som den är idag, tror jag egentligen inte att rollspel är ett direkt publikvänligt medium. 

Världens bästa AP-podd är Fiasconauts. De lyckas med det som så få andra gör. Att vara underhållande och samtidigt vara inkluderande. Som lyssnar känner man sig inte utanför och de är jävligt roliga. Som grupp är de fenomenala på att bygga berättelser. De kompletterar varandra och klarar av att både improvisera fram gonzogrejer och väva en historia som håller ihop. Den här gubben Max är allt annat än lättimpad men de här stjärnorna glänser. De är amatörproffs.

De spelar Fiasco som är ett oneshot-spel i två akter där det roliga är att det går åt helvete nästan hela tiden. Settingen kan vara vad som helst, karaktärerna också men det finns liksom en stomme av relationer och mål som varieras och som styr hela spelet. 

Du hittar Fiasconauts där du vanligtvis hittar dina poddar men jag rekommenderar att du tittar på dem för det gör det ännu roligare. Jag har sällan den lyxen men så är det.

Inget är perfekt. Alltså, flaws. För det första ska du helst lyssna på avsnitt med originalcasten bestående av Kyle Bosman, Ian Hinck, Michael Huber och Brandon Jones. Ben Moore är också grym men övriga ersättare de tar in ibland håller oftast inte alls samma klass och det påverkar direkt gruppen, spelet och underhållningsvärdet. Det är fortfarande bra men inte lysande.

Det är fyra vita snubbar. De är i och för sig inte grabbiga på nåt sätt. Då hade jag inte kunnat lyssna en minut. Dock, det är fyra vita snubbar. Znark. 

När jag började lyssna var det ovant för mig att de tramsade och skrattade mycket medan de spelade. Min egen erfarenhet är att flamsigt spel sällan är något bra. Varken att själv spela eller att lyssna på. Det visade sig dock snabbt att de klarar av att både gapflabba och samtidigt hålla dialoger. Det är också underbart skönt att själv få skratta med och bara för att de använder humor betyder det inte alls att de inte tar spelandet på allvar eller inte rollspelar relationer och känslor. Tvärtom. Men Fiasco är rappt och scenerna begränsade så det behövs driv och tempo.

De släpper ett nytt avsnitt i slutet på varje månad så lyssna långsamt och med njutning. Jag har lyssnat ikapp nu och tycker väldigt synd om mig själv. Ska du bara välja ett avsnitt att börja med rekommenderar jag något av följande, utan inbördes ordning:
  • Fiasco on Flight 1180!
  • Midnight At The Museum!
  • Dragon Slayers!
  • The Tallest Christmas Tree in the Nation
  • HEIST!
  • Fiasco at Regina's Wedding!
  • The Scoop!