fredag 15 juni 2018

Poddar för spelskapande

Här är intressanta och nyttiga poddar för att förstå och skapa rollspel. Då jag är en indiefarbror, är det här poddar som främst handlar om indiespel. Indie syftar nästan alltid på spelstilen men kan även ibland betyda independent, det vill säga oberoende spelskapare. Här har du massor med timmar som hjälper dig förstå hur man skapar rollspel och stöttning nog att göra det eller utveckla det du redan håller på med. Enjoy!









Theory from the Closet
Näst först. Låt er varken skrämmas av hans tatuering i pannan eller det skräniga musikintrot. Clyde Rhoer fokuserar på rollspelsteori för att förstå GNS och Big Model från The Forge dels i soloavsnitt där han reflekterar men mest i intervjuer med alla de stora tidiga och nutida främst amerikanska indiespelskaparna.

Oftast väldigt bra. On point. Många bra exempel genom att spelskapare genom samtal om sina spel visar hur det det funkar i praktiken. Få saker är off topic. Det handlar om det det ska handla om. En sak som irriterar är att det typ inte förekommer några kvinnliga spelskapare. 


Serien spänner över nio år (sovande sen 2016) och 64 avsnitt som varierar kraftigt i längd men i snitt är knappa timmen.




Master Plan
iTunes

Äldst (med en månads marginal). Började typ som ljuddagbok för Ryan Macklin att själv skapa det egna spelet Mythender och tar därför hjälp av andra spelskapare för att i intervjuer få tips och idéer. Utvecklas till allmänt om spelskapande med mottot att alla kan och ska göra sina egna spel. Brett om spelskapande och dess olika aspekter, teori och även nåt avsnitt som flyter ut till även andra saker. Lättlyssnat och informativt. 

Lite pratigare än TftC ovan (Clyde har förberedda frågor och försöker hålla sig till ämnet) vilket gör det lite lättare att lyssna på men medför också att samtalen inte har samma fokus. Också nästan bara amerikanska indiedudes med en och annan tokenkvinna (och såklart Kenneth Hite. Alltid Ken Hite. Alla älskar att prata med The Kite av någon anledning).

Serien spänner också över nio år (sovande sen 2015) och har 70 avsnitt som varierar lite i längd med är typiskt drygt en timme långa. 
















Narrative Control
iTunes

Av Sean Nittner och nästan alltid en co-host (bäst är Justin Evans som är med från början) och/eller gäst
. Lite kortare avsnitt som iallafall till en början var väldigt planerade. Varje avsnitt har ett ämne som bryts ned, analyseras och diskuteras. Tydligt, enkelt och med bra exempel. Byter lite upplägg mellan säsonger. Ibland intervjuer, ibland saker de läst, hört eller sätt som de vill kommentera. 

NC är lättlyssnat. Det korta koncentrerade formatet är guld. Att de förberett sig gör att det är lätt att förstå olika perspektiv och slutsatser. Det blir inget svävande småprat utan man håller sig till ämnet. 

Serien spänner över åtta år (är vilande från 2016) och 85 avsnitt men relativt väldigt få avsnitt per säsong efter 2011, så det är de två första säsongerna som utgör bulken. Avsnitten i början är korta, högst en halvtimme men en del senare, särskilt intervjuer, är runt en timme.















Design Games
iTunes

Av Nathan Paoletta (bl.a. Annalise och World Wide Wrestler) och Will Hindmarch (skapar till olika men mycket till Vampire t.ex.) som tillsammans går igenom alla faser av att skapa ett eget spel. De bryter ned processen i små delar och pratar om varje del. I stort kommer avsnitten i kronologisk ordning men det finns också fristående avsnitt. De tar ofta upp djupare perspektiv och blir ibland väldigt abstrakta i sina samtal (inte så mycket teoretiska) men blandar det med att också vara väldigt konkreta i vad man måste göra och tänka på om vill skapa ett eget spel (tid, kostnader, planering, etc.).

De är båda insatta och kunniga och avsnitten är förberedda och håller sig till ämnet. De redigerar grymt och är båda grafiker så samtalen har ibland visuella perspektiv. Målet med podden var att avsluta den när de tyckte att de fått med hela processen, vilket de också gjort. Två säsonger under 1,5 år 2015-2016 och totalt 50 avsnitt, ofta mellan 30-45 minuter. 
















Backstory
iTunes

Backstory är en intervjupodd med Alex Roberts (från Oneshot, som har flera andra bra poddar). Hon fokuserar mer på personen hon intervjuar, än själva spelen. Spelen kommer dock in som en självklar del i deras samtal men det blir mindre teori och mer personliga reflektioner. Ofta tillåts samtalet meandra iväg till andra saker vilket gör att det känns mer naturligt och mysigt att lyssna på. Nackdelen är att det ibland handlar om saker du inte alls ville höra men det är sällsynt. Nästan allt blir på ett eller annat sätt spelrelaterat. 

Till skillnad från ovanstående bro-poddar så är det stor variation på spelskaparna hon intervjuar. Allt från kända till mindre kända men framförallt inte bara vita medelålders heteromän. Oftast är det indieskapare och ofta även överlappning med lajv och/eller andra uttrycksformer vilket är utmärkt för att upptäcka okända spelskapare och deras spel. Roberts är otroligt allsidig och kunnig och en mästare på att skapa en välkomnande miljö, vilket gör avsnitten otroligt tillfredsställande att lyssna på. 

Backstory startade 2016 och pågår i skrivande stund fortfarande. Med dryga 60 avsnitt är utgivningsfrekvensen hög. 

Här är några andra poddar som också har spelskapande i sig men inte lika konsekvent och därmed inte lika givande. Dock finns det i alla riktigt fina guldkorn för de som har tid och lust att lite tålmodigt leta.

Från ovan nämnda Oneshot finns både Modifier med Meghan Dornbrock, Talking Table Top Jim McClure och Critical Success med James D'Amato. Även The Jank Cast och Table Top Babble med James Introcaso bör nämnas. Enda svenska podd som skulle kunna kvala in men nog inte gör det är Märklighetstroget med Thom Kiraly. Har inte lyssnat på Syndikatet så det kan jag inte gå i god för. Det finns några till som jag inte hunnit kolla så eventuellt uppdateras listan framöver.